W trosce o język ojczysty
Treść
Mając na uwadze pogarszający się stan znajomości polskiej ortografii, polonistki ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. Bohaterów Warszawy w Kamienicy oraz ze Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Zasadnem zorganizowały VII Gminny Konkurs Ortograficzny dla uczniów klas 4-8.
Zmagania o tytuł Mistrza Ortografii są kontynuacją działań podjętych niemal 10 lat temu. Po krótkiej przerwie konkurs został wznowiony. 30 maja 2023 r. zorganizowana została siódma edycja, w której udział wzięło 12 uczestników (po 6 w kategorii klas 4-6 i 7-8). Jej koordynacją zajęły się panie: mgr Magdalena Zygmunt oraz mgr Magdalena Cebula.
Reprezentanci szkół z terenu gminy stawili się w budynku Szkoły Podstawowej nr 1 w Kamienicy i zostali uroczyście powitani przez jej gospodarza – dyrektor mgr Iwonę Franczyk Augustyn. Po krótkim przedstawieniu zasad konkursu uczniowie przystąpili do rozwiązywania testu ortograficznego, który sprawdzał znajomość zasad oraz umiejętność ich wykorzystania, a następnie napisali dyktando.
W kolejnej części komisja konkursowa wytypowała zwycięzców, którymi okazali się:
- Lena Widuch ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Kamienicy oraz Alessia Wysopal ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Kamienicy, które zajęły I miejsce i zdobyły tytuł Mistrza Ortografii,
- Barbara Postrożna ze Szkoły Podstawowej w Zalesiu i Martyna Opyd ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Szczawie, które zdobyły II miejsce,
- Emilia Sułkowska z Zespołu Szkoły i Przedszkola w Zbludzy oraz Patrycja Czerwińska ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Kamienicy, które wywalczyły III miejsce.
Pamiątkowe dyplomy i nagrody dla wszystkich uczestników wręczyły: dyrektor SP 1 w Kamienicy – mgr Iwona Franczyk Augustyn oraz dyrektor SP w Zasadnem – mgr Bożena Gierczyk.
W opinii uczestników konkursu zadania nie należały do najłatwiejszych, ale też nie oceniono je jako bardzo trudne. Najwięcej problemów sprawiły uczniom zadania, w których należało wykazać się znajomością zasad dotyczących użycia wielkiej i małej litery.
Pomimo, że na zwycięskim podium stanęło tylko 6 osób, powody do dumy powinni mieć wszyscy uczestnicy konkursu, bo przecież to właśnie oni reprezentowali swoje szkoły, w których okazali się najlepszymi z najlepszych.
Konkurs przyczynił się do podniesienia poziomu znajomości zasad ortograficznych i umiejętności zastosowania ich w praktyce. Organizatorzy żywią nadzieję, że jego organizacja choć w niewielkim stopniu zatarła „literackie odciski palców” Pokolenia Z.